Så här söker du ersättning

Din första arbetslösa dag anmäler du dig till arbetsförmedlingen. Det kan du göra digitalt på arbetsförmedlingens hemsida

När vi fått en signal om att du är anmäld som arbetslös kommer vi att skicka ett informationsbrev till dig med en att-göra lista. Där får du information om vad du behöver skicka in för uppgifter till oss om du vill söka ersättning. Många blanketter kan du hitta på Mina sidor.

Tidrapport skickas in varannan vecka

Två veckor efter det att du anmält dig på arbetsförmedlingen ska du skicka in din tidrapportering på de så kallade kassakorten. Detta gör du enklast elektroniskt på Mina sidor. Har du inte möjlighet att logga in till Mina sidor vill vi att du ringer oss på 08-613 75 60. Så fort vi har ett komplett ärende tar vi ett beslut.

Vad krävs för att kunna få ersättning?

För att kunna söka ersättning krävs det att du är anmäld på arbetsförmedlingen, kan stå till förfogande och uppfyller ett arbetsvillkor

Arbetsvillkoret är ett villkor som bestämmer hur mycket du ska ha arbetat innan din arbetslöshet för att kunna få ersättning. Du uppfyller ett arbetsvillkor på fyra olika sätt.  Läs mer om arbetsvillkoret i vårt informationsblad