23 oktober 2015

Kategori: Nyheter
23 oktober 2015,
 Off

Enklare för arbetsgivaren att lämna uppgifter

Nu kan din arbetsgivare fylla i och skicka arbetsgivarintyg elektroniskt via webbtjänsten Arbetsgivarintyg.nu. Det är både enklare och går snabbare för arbetsgivaren.

Arbetsgivarintyg.nu är en tjänst som alla a-kassor skapat tillsammans. Syftet är att göra det enklare för arbetsgivare att fylla i arbetsgivarintyg. Genom att använda den elektroniska signeringen slipper alla inblandade parter även postgången och vi kan därför handlägga ditt ärende snabbare.

Arbetsgivaren får hjälp via ifyllnadsstödet
Med hjälp av ifyllnadsstödet som är inbyggt i tjänsten får arbetsgivaren hela tiden information om någon uppgift behöver kontrolleras eller rättas. Arbetsgivaren har även möjlighet att lämna egna kommentarer och kan på så sätt förtydliga eventuella uppgifter.

Vad måste jag som arbetstagare göra?
Om din arbetsgivare valt att signera intyget elektroniskt kommer det att skickas ut ett meddelande till dig när du kan logga in med en e-legitimation och granska ditt arbetsgivarintyg. Du har 14 dagar på dig att logga in och granska uppgifterna. Om någonting behöver korrigeras kontaktar du din arbetsgivare som ändrar uppgifterna. När alla uppgifter stämmer skickar du intyget elektroniskt till oss.

Kom överens med din arbetsgivare
Kontakta din arbetsgivare och kom överens om hur intyget ska skickas. Tipsa gärna om den elektroniska möjligheten.

Comments are closed.